Vores direktør Jens Hald talte forleden med Sjællandske Medier (Lokalavisen) om detailhandlen i Frederikssund Kommune. Vi bringer her et længere uddrag fra artiklen.
Erhvervsdirektør – detailhandlen skal være en del af noget større
Hvis vi skal skabe en levende bykerne med butiksliv, skal vi have flere byrum med specialbutikker og restauranter.
Det mener direktør i Frederikssund Erhverv Jens Hald, for ifølge ham er det med til at skabe livskvalitet og vil gøre det attraktivt at bo netop her.
(…)
Ifølge Jens Hald har Frederikssund Erhverv netop dannet foreningen Byliv, som går ud på at styrke bymidten i Frederikssund.
– Vi vil, ud fra vores erfaringer i Frederikssund bymidte, gå vi videre til andre bymidter i kommunen, fortæller Jens Hald og uddyber:
– Uden kommunal støtte er det lykkedes at rejse 800.000 kroner takket være større lokale virksomheder. For erhvervslivet er klar over, at hvis de skal kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft til kommunen, så er de nødt til at være med til at sørge for, at det er attraktivt at bo i kommunen. Sådan ser man det blandt andet hos Haldor Topsøe.
– Udover gode skoler og fritidsmuligheder, skal man også skabe livskvalitet. Det skaber man blandt andet i byrum med specialbutikker og restauranter. Detailhandlen skal være en del af en oplevelse, hvor man måske går ned i bymidten, fordi man vil købe en is, og så kommer det sekundære, hvor man også køber noget. Vi er gået et led videre i værdikæden, og har sagt til udlejere i bymidten, om de ikke skal blive bedre til at tale sammen om, hvad det er for lejere de gerne vil have, og hvad det er for et byliv de gerne vil have.
(…)
Frederikssund Erhverv er i forhandlinger med Frederikssund Kommune om en langsigtet rammeaftale, hvori der ligger det tema, der hedder Byliv, og hvad der skal til for at styrke bymidten og den lokale detailhandel som for eksempel aktiviteter og events.
Jens Hald mener, at tiden er ved at være moden til, at se detailhandlen og bymidter som en del af noget større.
(…)
– Butiksindehavere har varerne på stedet, det kræver kvalitet og et lokalt engagement, hvilket lokale butiksejere har. For selvom de har en lang arbejdsdag, involverer de sig, og der har de en enorm fordel, fordi de skaber et tillidsforhold, og det skaber kundeloyalitet som gør, at kunderne er lidt ligeglade med, at varerne koster lidt mere.
– Endelig bliver vi som lokale forbrugere også nødt til at kigge os selv i spejlet, det kan ikke nytte, at samtidig med at vi handler på nettet, hyler over at der ikke er butikker i byen. Hvis man ønsker butikker i nærheden, så skal man også støtte dem.